Scholl context and teaching for deaf: libras as education and identity instruments

Authors

  • Andréa Guimarães de Carvalho Universidade Federal de Goiás (UFG), Goiânia, Goiás, Brasil http://orcid.org/0000-0002-9748-8772
  • Renata Rodrigues de Oliveira Garcia Universidade Federal de Goiás (UFG), Goiânia, Goiás, Brasil

DOI:

https://doi.org/10.5216/rs.v4.58737

Keywords:

Libras, Language and identity, Deaf inclusion, Deaf literacy

Abstract

This article discusses Libras as an instrument for school learning and empowerment of
the deaf community. The objective of this paper is to bring reflections on the
constitution of the culture and identity of deaf people with late acquisition of Libras in
the school context, verifying sociocultural, pedagogical and interdisciplinary actions
that occur in the teaching and learning process of these students. Goldfeld, Quadros and
Karnopp, Gesser, Rojo and Perlin, among other authors, support the theoretical
discussions. The Projetos Políticos Pedagógicos of the investigated schools were
studied, and literacy actions proposed for deaf children. It was also confirmed the
relationship between late acquisition of sign language and school difficulties among the
deaf students investigated, as well as the need to use Libras as a language of
communication and interaction between professionals and other students of these
schools.

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Author Biographies

Andréa Guimarães de Carvalho, Universidade Federal de Goiás (UFG), Goiânia, Goiás, Brasil

Doutoranda em Letras/Linguística pela Universidade de Brasília (UnB), Mestre em Educação pela UFG, graduada em Fonoaudiologia pela Pontifícia Universidade Católica de Goiás (1996), em Pedagogia pela UAB/UnB (2013) e graduanda em Letras/Libras pela UFG/GO (2012-2015). Especialista em Audilogia pelo CEFAC e em Desenvolvimento Humano, Educação e Inclusão Escolar pela UnB. Atualmente é professora do Curso de Pós-Graduação em Libras pela Uníntese e atua na secretaria municipal de educação de Senador Canedo - GO como pedagoga, fonoaudióloga e intérprete de libras efetiva. Tem experiência complementar como professora-instrutora no Senac (Serviço Nacional de Aprendizagem Comercial) e como professora temporária pela Secretaria Estadual de Educação do Estado de Goiás e em Educação a Distância (EAD) como tutora presencial e a distância pelo Instituto Federal Goiano (bolsista).

Renata Rodrigues de Oliveira Garcia, Universidade Federal de Goiás (UFG), Goiânia, Goiás, Brasil

Graduada em Licenciatura de Letras:Libras, modalidade à distância pela Universidade Federal de Santa Catarina (2010) e graduação em Artes Visuais com habilitação em Artes Plásticas pela Universidade Federal de Goiás (2001). Especialização em Métodos e Técnicas de Ensino pela Universidade Salgado de Oliveira (2004) e mestrado em Ciências da Saúde pela Universidade Federal de Goiás (2016). Doutoranda em Linguística pela Universidade de Brasília (2016 - atual). Atualmente é professora concursada da Faculdade de Letras - UFG, no curso de Licenciatura e Bacharelado em Letras:Libras. Tem experiência na área de Linguística, com ênfase em Educação de Surdos, Ensino de Língua de Sinais, pesquisas linguísticas em Libras. Possui certificado de proficiência no uso e no ensino da Libras - nível superior, pelo PROLIBRAS/UFSC - MEC.

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Published

2019-12-02

How to Cite

CARVALHO, A. G. de; GARCIA, R. R. de O. Scholl context and teaching for deaf: libras as education and identity instruments. Revista Sinalizar, Goiânia, v. 4, 2019. DOI: 10.5216/rs.v4.58737. Disponível em: https://revistas.ufg.br/revsinal/article/view/58737. Acesso em: 10 may. 2024.